67% kierowców nie korzysta z systemów wspomagania prowadzenia, chyba że są one aktywowane automatycznie*,
dlatego Renault pracuje nad odwróceniem tego trendu.
*według badań 2019 SSHRC
ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) to inteligentne systemy, które wykorzystują zaawansowane technologie (czujniki, oprogramowanie, kamery itp.), aby pomóc kierowcy podczas podróży.
Adas działają w większości przypadków bez udziału człowieka, np. automatyczne hamowanie awaryjne (AEBS Piesi). Nowe systemy wkrótce umożliwią zautomatyzowane prowadzenie. Renault Group od kilku lat wyposaża swoje pojazdy w systemy wspomagania prowadzenia.
Systemy adas są podzielone na 3 kategorie: bezpieczeństwo, prowadzenie, parkowanie.
Ich cel: zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka poważnych wypadków.
bezpieczeństwo
Inteligentne systemy wspomagania prowadzenia analizują warunki jazdy, ostrzegają kierowcę o zagrożeniach i mogą działać w przypadku bezpośredniego niebezpieczeństwa.
prowadzenie
Różne technologie ułatwiają prowadzenie samochodu, a droga staje się bezpieczniejsza i bardziej spokojna.
parkowanie
Technologie wspomagające parkowanie ułatwiają manewrowanie i zwiększają bezpieczeństwo, chroniąc Twój samochód i środowisko, w którym się poruszasz.
funkcja bezpiecznego wysiadania (OSE)
Twój samochód ostrzega kierowcę, gdy pasażer otwiera drzwi. W przypadku stwierdzenia zagrożenia uruchamiany jest sygnał świetlny w lusterku wstecznym oraz ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe na desce rozdzielczej.
system kontroli martwego pola (BSW)
Aktywny powyżej 15 km/h*, ostrzega kierowcę za pomocą sygnału w lusterku wstecznym o obecności pojazdów niewidocznych w jego polu widzenia.
*lub 30 km/h w zależności od modelu
system wspomagania nagłego hamowania (AFU)
Jeśli istnieje ryzyko zderzenia czołowego, system ostrzega kierowcę, aby rozpoczął odpowiednie manewry awaryjne. System hamuje automatycznie, jeśli kierowca nie interweniuje mimo różnych ostrzeżeń.
kamera 360°
4 kamery, których obraz pokazuje bezpośrednie otoczenie wokół pojazdu w promieniu 360°, pozwolą kierowcy swobodnie wykonać niezbędne manewry.
system zapobiegający zmianie pasa ruchu
Samochód automatycznie koryguje tor jazdy jeżeli może dojść do kolizji podczas zmiany pasa ruchu.
dostępność zaawansowanych systemów wspomagania prowadzenia w zależności od modelu | Austral E-Tech full hybrid | Megane E-Tech electric | Clio E-Tech full hybrid | Captur E-Tech full hybrid | Arkana E-Tech full hybrid |
---|---|---|---|---|---|
active driver assist (ADA) | x | x | |||
wyświetlacz Head-Up 9,3” | x | ||||
system wspomagania ruszania pod górę | x | x | x | x | x |
system kontroli bezpiecznej odległości (DW) | x | x | x | x | x |
Easy Pilot - asystent jazdy w korku i na autostradzie | x | x | x | x | x |
system Eco Coaching (APO) | x | ||||
inteligentny tryb hybrydowy | x | ||||
ogranicznik prędkości | x | x | x | x | x |
regulator prędkości | x | x | x | x | x |
aktywny regulator prędkości (ACC) | x | x | x | x | x |
inteligentny aktywny regulator prędkości (i-ACC) | x | x | |||
cyfrowe lusterko wsteczne (smart rearview monitor) | x |
dostępność zaawansowanych systemów wspomagania prowadzenia w zależności od modelu | Austral E-Tech full hybrid | Megane E-Tech electric | Clio E-Tech full hybrid | Captur E-Tech full hybrid | Arkana E-Tech full hybrid |
---|---|---|---|---|---|
system wspomagania parkowania tyłem | x | x | x | x | x |
system wspomagania parkowania przodem | x | x | x | x | x |
system wspomagania parkowania bokiem | x | x | x | x | |
kamera 360° | x | x | x | x | x |
kamera cofania | x | x | x | x | |
system automatycznego parkowania „Easy Park Assist” / „Hands free parking” | x | x | x | x | x |
składane lusterka zewnętrzne z funkcją pamięci | x | x |
bezpieczeństwo pojazdów
technologia E-Tech
My Renault