(Data publikacji: 12/09/2024)
1. Definicje
1.1. Aplikacja – aplikacja (program komputerowy) pod nazwą „Mobilize Share” przeznaczona na Urządzenia mobilne;
1.2. Infolinia – Infolinia Mobilize Share lub Infolinia Partnera;
1.3. Infolinia Mobilize Share – obsługiwana na zlecenie Mobilize Share infolinia, z którą można kontaktować się pod numerem telefonu 12 3000 340 w sprawach dotyczących obsługi Aplikacji i ewentualnych problemów technicznych z nią związanych;
1.4. Infolinia Partnera – obsługiwana przez danego Partnera infolinia, z którą można się kontaktować pod numerem telefonu podanym na naklejce znajdującej się na lub wewnątrz Pojazdu należącego do danego Partnera, z którą można kontaktować się w sprawach obsługi Pojazdu;
1.5. Konto – konto użytkownika utworzone z wykorzystaniem Aplikacji, obejmujące dane Użytkownika, służące do identyfikacji Użytkownika, komunikacji z nim i korzystania przez niego z Usług mobilnych oraz Usług carsharingu;
1.6. Mobilize Share – Renault Polska Sp. z o.o., której dane są wskazane w pkt 3.1;
1.7. Partner – podmiot współpracujący z Mobilize Share będący partnerem lub dealerem Renault lub Dacia prowadzącym sprzedaż nowych pojazdów Renault lub Dacia lub też autoryzowanym serwisem Renault lub Dacia, który to podmiot świadczy Usługi carsharingu; w zakresie, w jakim Usługi carsharingu świadczy Mobilize Share, do Mobilize Share stosuje się odpowiednio postanowienia dotyczące Partnera;
1.8. Pojazd – pojazd będący własnością Partnera lub znajdujący się w jego posiadaniu i który Partner może oddawać do korzystania innym osobom i w którym zainstalowane jest urządzenie służące do świadczenia Usług carsharingu;
1.9. Opłata za korzystanie – należne Partnerowi od Użytkownika wynagrodzenie (czynsz) za korzystanie z Usług carsharingu;
1.10. Opłata karna – określona w Ogólnych Warunkach Carsharingu lub Warunkach Partnera opłata za określone czynności Partnera lub stanowiąca zryczałtowaną rekompensatę za poniesione przez Partnera szkody lub koszty;
1.11. Regulamin – Regulamin świadczenia Usług mobilnych Mobilize Share;
1.12. Rezerwacja – rezerwacja Pojazdu, będąca etapem poprzedzającym zawarcie Umowy najmu i świadczenie Usług carsharingu;
1.13. System – system teleinformatyczny obsługiwany przez Mobilize Share w celu świadczenia Usług mobilnych;
1.14. Usługa carsharingu – usługa polegająca na oddaniu przez Partnera Pojazdu do korzystania przez Użytkownika;
1.15. Usługa mobilna – usługa świadczona z wykorzystaniem Aplikacji, służąca do umożliwienia Użytkownikowi korzystania z Usług carsharingu, w tym w szczególności do mobilnego otwarcia Pojazdu oraz do rozpoczynania i kończenia korzystania z Pojazdu;
1.16. Umowa najmu – umowa zawarta pomiędzy Partnerem i Użytkownikiem, której przedmiotem jest Usługa carsharingu, a której treść jest określana zgodnie z Ogólnymi Warunkami Carsharingu;
1.17. Umowa o świadczenie Usług mobilnych – umowa zawarta pomiędzy Mobilize Share a Użytkownikiem, której przedmiotem jest świadczenie przez Mobilize Share Usług mobilnych, a której treść określa Regulamin;
1.18. Urządzenie mobilne – przenośne urządzenie elektroniczne, takie jak smartfon lub tablet;
1.19. Użytkownik – osoba fizyczna, która korzysta lub może korzystać z Usług carsharingu;
1.20. Warunki Partnera – określane przez danego Partnera szczególne warunki, na jakich Partner świadczy Usługi carsharingu.
2. Wstęp
2.1. Niniejsze Ogólne Warunki Carsharingu określają warunki Rezerwacji Pojazdu poprzedzającej realizację przez Partnera na rzecz Użytkownika Usługi carsharingu oraz świadczenia przez Partnera na rzecz Użytkownika Usług carsharingu z wykorzystaniem Usług mobilnych świadczonych przez Mobilize Share, w zakresie, w jakim nie zostały odmiennie określone w Umowie najmu przez Partnera i Użytkownika.
2.2. Dokonywać Rezerwacji oraz korzystać z Usług carsharingu może osoba, która spełnia warunki korzystania z Usług mobilnych, o których mowa w Regulaminie oraz w stosunku do której którykolwiek z Partnerów dokonał potwierdzenia danych z prawa jazdy na zasadach określonych w Regulaminie.
2.3. W zakresie Umowy najmu i wyłącznie pomiędzy Użytkownikiem i Partnerem, Warunki Partnera mają pierwszeństwo przed postanowieniami Ogólnymi Warunkami Carsharingu.
3. Rezerwacja Pojazdu
3.1. Rezerwacja następuje w sposób wskazany w pkt 5.3 Regulaminu (tj. osobiście u Partnera, telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektroniczne). W przypadku, gdy Użytkownik posiada już Konto w Systemie, po podaniu swoich danych Partnerowi i zalogowaniu w Aplikacji Użytkownik nie będzie już proszony o uzupełnienie swoich danych w Aplikacji.
3.2. Podczas dokonywania Rezerwacji, Partner i Użytkownik określają szczegółowe warunki Usługi carsharingu (w szczególności warunki, o których mowa w pkt 3.3.2-3.3.5).
3.3. Po dokonaniu Rezerwacji, Partner przesyła na adres poczty elektronicznej Użytkownika podsumowanie Rezerwacji, w tym:
3.3.1. dane Partnera, w tym adres przedsiębiorstwa Partnera, adres poczty elektronicznej Partnera oraz numer telefonu Partnera,
3.3.2. adres lokalizacji odbioru i zwrotu Pojazdu,
3.3.3. termin rozpoczęcia świadczenia Usługi Carsharingu,
3.3.4. wysokości Opłat,
3.3.5. termin zakończenia Usługi carsharingu;
3.3.6. Ogólne Warunki Carsharingu w aktualnie obowiązującej wersji.
3.4. Przed zawarciem Umowy najmu, Partner może przesłać Użytkownikowi także Warunki Partnera.
3.5. Przed rozpoczęciem świadczenia Usługi carsharingu, Użytkownik otrzyma potwierdzenie Rezerwacji, ze wskazaniem numeru rejestracyjnego Pojazdu.
3.6. Rezerwacja jest ważna przez okres 60 minut od ustalonego terminu rozpoczęcia świadczenia Usług carsharingu. Po upływie tego terminu mobilne otwarcie Pojazdu na podstawie dotychczasowej Rezerwacji nie będzie możliwe, a w celu mobilnego otwarcia Pojazdu Użytkownik musi ponownie dokonać Rezerwacji.
3.7. Partner lub Użytkownik mogą anulować Rezerwację przed nadejściem terminu świadczenia Usługi carsharingu bez dodatkowych kosztów. W odniesieniu do anulowania Rezerwacji przez Partnera, Użytkownik jest informowany o tym w Aplikacji oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej. Użytkownik anuluje Rezerwację za pośrednictwem Aplikacji.
3.8. Partner może zmienić Pojazd będący przedmiotem Usługi carsharingu przed rozpoczęciem świadczenia tej usługi, zawiadamiając o tym Użytkownika za pośrednictwem poczty elektronicznej , w sytuacji gdy wcześniej wskazany Pojazd okaże się niedostępny lub świadczenie z jego wykorzystaniem Usługi carsharingu okaże się niemożliwe z przyczyn technicznych.
4. Mobilne otwarcie Pojazdu
4.1. Mobilne otwarcie Pojazdu następuje z wykorzystaniem Aplikacji. Użytkownik może mobilnie otworzyć dany Pojazd w czasie trwania odnoszącej się do tego Pojazdu Usługi carsharingu (nie później, niż w okresie ważności Rezerwacji, o którym mowa w pkt 3.6), pod warunkiem, że dane Użytkownika zostały potwierdzone zgodnie z pkt 5.8. Regulaminu.
4.2. Zawarcie Umowy najmu następuje z chwilą mobilnego otwarcia Pojazdu przez Użytkownika zgodnie z pkt 4.3 poniżej. Treść Umowy najmu określają:
4.2.1. Ogólne Warunki Carsharingu w wersji przesłanej zgodnie z pkt 3.3;
4.2.2. Podsumowanie Rezerwacji, o którym mowa w pkt 3.3, w szczególności w zakresie danych, o których mowa w tym punkcie;
4.2.3. Warunki Partnera, jeżeli zostały udostępnione Użytkownikowi.
4.3. Do mobilnego otwarcia Pojazdu konieczne jest naciśnięcie w Aplikacji przycisku służącego do rozpoczęcia rezerwacji i zeskanowanie kodu QR zamieszczonego na karoserii danego Pojazdu.
4.4. Po mobilnym otwarciu Pojazdu, Użytkownik jest zobowiązany do udokumentowania widocznych uszkodzeń lub usterek Pojazdu z wykorzystaniem aparatu w Urządzeniu mobilnym w sposób określony w odpowiednim komunikacie w Aplikacji i zweryfikowania, czy w Pojeździe znajduje się gaśnica, trójkąt ostrzegawczy, kluczyk i instrukcja obsługi danego Pojazdu. W przypadku zastrzeżeń co do stanu Pojazdu lub braków w wyposażeniu, Użytkownik jest zobowiązany do nieuruchamiania Pojazdu i do poinformowania o zastrzeżeniach Infolinii. Użytkownik i Partner za pośrednictwem Infolinii ustalą dalszy sposób postępowania. Użytkownik może też zrezygnować z Usługi carsharingu. W przypadku, gdy stan Pojazdu nie pozwala na bezpieczne korzystanie z niego, Partner nie udostępni tego Pojazdu Użytkownikowi a Użytkownik nie może z tego Pojazdu korzystać, przy czym Partner powinien podjąć wszelkie możliwe działania w celu zapewnienia Użytkownikowi innego Pojazdu Partnera.
4.5. Po mobilnym otwarciu Pojazdu a przed zakończeniem korzystania z Usługi carsharingu (zakończeniu najmu), Użytkownik może zamykać i otwierać Pojazd wyłącznie z wykorzystaniem kluczyka, do którego ma dostęp zgodnie z pkt 4.4.
5. Korzystanie z Pojazdu
5.1. Użytkownik jest zobowiązany do korzystania z Pojazdu zgodnie z Umową najmu, instrukcją obsługi Pojazdu, oraz zgodnie z przepisami prawa, w szczególności przepisami prawa o ruchu drogowym.
5.2. Użytkownik może skontaktować się z Partnerem w związku z Usługą carsharingu za pośrednictwem Infolinii Partnera. W przypadku, gdy kontakt z Infolinią Partnera nie jest możliwy, Użytkownik może skontaktować się z Infolinią Moblize Share.
5.3. Użytkownik jest zobowiązany do:
5.3.1. korzystania z Pojazdu zgodnie z jego przeznaczeniem;
5.3.2. zatrzymania Pojazdu w przypadku wyświetlenia kontrolek ostrzegawczych lub komunikatów nakazujących zatrzymanie oraz zawiadomienia o tym Partnera;
5.3.3. zamykania Pojazdu oraz wszystkich jego okien w czasie pozostawania Pojazdu bez nadzoru;
5.3.4. zabezpieczenia kluczyków do Pojazdu przed uszkodzeniem, utratą lub kradzieżą, a także do niezwłocznego zawiadomienia Partnera o uszkodzeniu, kradzieży lub utracie kluczyków do Pojazdu.
5.4. Użytkownik nie może:
5.4.1. kierować Pojazdem w stanie nietrzeźwości, po użyciu narkotyków lub środków psychotropowych;
5.4.2. kierować Pojazdem bez uprawnień wymaganych zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
5.4.3. wykorzystywać Pojazdu w zawodach sportowych;
5.4.4. przewozić w Pojeździe materiałów niebezpiecznych, w szczególności materiałów łatwopalnych lub wybuchowych;
5.4.5. oddawać osobom trzecim kluczyki do Pojazdu;
5.4.6. pozostawiać w Pojeździe bez swojego nadzoru kluczyki do Pojazdu (z wyjątkiem regularnego zakończenia korzystania z Pojazdu zgodnie z pkt 6.4);
5.4.7. palić w Pojeździe tytoniu ani używać papierosów elektronicznych;
5.4.8. holować Pojazdem innych pojazdów, wykorzystywać Pojazd do uruchomienia innego pojazdu z wykorzystaniem kabli rozruchowych;
5.4.9. dokonywać jakichkolwiek zmian lub napraw w Pojeździe, umieszczać na Pojeździe jakichkolwiek reklam lub innego rodzaju oznakowań, usuwać z Pojazdu jakichkolwiek elementów, w tym wyposażenia, znajdującego się w Pojeździe lub oznakowań znajdujących się na lub w Pojeździe;
5.4.10. poruszać się Pojazdem poza granicami Polski bez wyraźnej uprzedniej zgody Partnera;
5.4.11. przewozić zwierząt w Pojeździe;
5.4.12. świadczyć odpłatnych usług przewozu osób lub towarów z wykorzystaniem Pojazdu.
5.5. Partner nie ponosi odpowiedzialności za mienie pozostawione w Pojeździe przez Użytkownika. Użytkownik jest zobowiązany do należytego zabezpieczenia mienia pozostawionego w Pojeździe, a po zakończeniu Usługi carsharingu – do usunięcia z Pojazdu mienia, które nie znajdowało się w Pojeździe przy rozpoczęciu korzystania z Usługi carsharingu.
5.6. Pojazdem może kierować tylko Użytkownik, który dokonał Rezerwacji z wykorzystaniem własnego Konta. Użytkownik ten nie może udostępniać Pojazdu do kierowania w czasie trwania Usługi carsharingu jakimkolwiek osobom trzecim.
5.7. Przez cały okres Usługi carsharingu, Użytkownik ponosi odpowiedzialność za Pojazd, za przestrzeganie przepisów prawa ruchu drogowego podczas kierowania Pojazdem oraz za opłaty za poruszanie się Pojazdu po płatnych odcinkach dróg i autostrad, za parkowanie oraz za zapłatę grzywien i opłat związanych z naruszaniem przepisów ruchu drogowego. Partner nie jest zobowiązany do ponoszenia jakichkolwiek opłat, grzywien lub kar związanych z korzystaniem z Pojazdu w czasie trwania Usługi carsharingu, chyba, że są one spowodowane działaniem lub zaniechaniem Partnera.
5.8. W przypadku kolizji drogowej z udziałem Pojazdu, kradzieży Pojazdu lub uszkodzenia Pojazdu przez osobę trzecią, Użytkownik jest zobowiązany do niezwłocznego zawiadomienia policji oraz Partnera za pośrednictwem Infolinii. Ponadto Użytkownik jest zobowiązany do niezwłocznego zawiadomienia Partnera za pośrednictwem Infolinii o wszelkich innych uszkodzeniach Pojazdu. W przypadkach wymienionych w zdaniach poprzednich, Użytkownik nie może oddalić się z miejsca zdarzenia przed zawiadomieniem Partnera o zdarzeniu, a Partner, za pośrednictwem Infolinii, w przypadkach, w których jest to niezbędne i uzasadnione okolicznościami, może prosić Użytkownika (do czego Użytkownik ma obowiązek się zastosować), do pozostania na miejscu zdarzenia do czasu zwolnienia Użytkownika z tego obowiązku przez Partnera, nie dłużej jednak, niż przez 3 godzin od chwili zawiadomienia Partnera.
5.9. Użytkownik może tankować wyłącznie paliwo właściwe dla danego Pojazdu zgodnie z instrukcją obsługi Pojazdu lub (w przypadku, gdy Pojazd jest napędzany energią elektryczną) ładować Pojazd w miejscach i z wykorzystaniem urządzeń do tego przeznaczonych.
5.10. Koszty zużycia przez Pojazd paliwa lub energii elektrycznej w trakcie Usługi carsharingu ponosi Użytkownik. Partner może udostępnić Użytkownikowi kartę paliwową lub kartę pozwalającą na ładowanie Pojazdu energią elektryczną („Karta”) wraz z kodem PIN w celu rozliczenia kosztów paliwa (energii elektrycznej) za pośrednictwem Partnera. W takim przypadku Użytkownik może wykorzystywać Kartę do tankowania lub ładowania Pojazdu na stacjach do honorujących taką kartę. Po zakończeniu Usługi carsharingu, Partner dokona rozliczenia kosztów paliwa lub energii elektrycznej opłaconej z wykorzystaniem Karty, a Użytkownik jest zobowiązany do zwrotu tych kosztów Partnerowi.
5.11. Użytkownik jest zobowiązany do niezwłocznego zawiadomienia Partnera za pośrednictwem Infolinii o jakichkolwiek zidentyfikowanych usterkach Pojazdu. W przypadku zidentyfikowania takich usterek, Użytkownik jest także zobowiązany do zaprzestania korzystania z Pojazdu, chyba, że Partner wyrazi zgodę na dalsze korzystanie z Pojazdu.
5.12. W przypadku unieruchomienia Pojazdu przez zastosowanie urządzenia do blokowania kół lub jego usunięcia z drogi i umieszczenia na parkingu strzeżonym w trybie, o którym mowa w ustawie Prawo o ruchu drogowym, Użytkownik jest zobowiązany do zawiadomienia o tym Partnera za pośrednictwem Infolinii oraz do podjęcia wszelkich możliwych i zgodnych z prawem czynności, w tym uiszczenia wszelkich należności na rzecz właściwych podmiotów lub organów, w celu niezwłocznego (nie późniejszego jednak, niż w ciągu 24 godzin od dnia dowiedzenia się o unieruchomieniu lub usunięciu Pojazdu) odzyskania możliwości poruszania się Pojazdem i ewentualnego opuszczenia przez Pojazd parkingu strzeżonego. W szczególności Użytkownik jest zobowiązany do postępowania zgodnie z uzasadnionymi w tym celu instrukcjami Partnera lub Mobilize Share. Po upływie tego terminu, Partner może podjąć samodzielnie działania w celu odzyskania Pojazdu i możliwości korzystania z niego. W takim przypadku Użytkownik ponosi Opłatę karną z tytułu konieczności podjęcia takich działań, niezależnie od obowiązku zwrotu kosztów, w tym kar, grzywien lub innych opłat, ponad kwotę Opłaty karnej.
5.13. Z wykorzystaniem urządzenia zamontowanego w Pojeździe, Mobilize Share i Partner mają w każdym czasie (z zastrzeżeniem awarii odpowiednich urządzeń) techniczną możliwość:
5.13.1. monitorowania i zapisywania miejsca położenia Pojazdu, stanu paliwa w Pojeździe, status zamka drzwi (otwarte/zamknięte), zaciągnięcia hamulca ręcznego. Dane te mogą być zbierane w celu kontroli prawidłowości wykonywania Umowy najmu przez Użytkownika oraz sposobu korzystania z Pojazdu pod kątem bezpieczeństwa;
5.13.2. unieruchomienia Pojazdu w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego i zgodny z przepisami ruchu drogowego. Funkcja ta może zostać wykorzystana w celu zapobieżenia kradzieży, przywłaszczenia lub utraty Pojazdu w inny sposób, a także w przypadku powtarzającego się naruszania przez Użytkownika postanowień Umowy najmu w sposób zagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego – w celu zapobieżenia powtarzania się takich naruszeń, w szczególności w przypadku rozwiązania Umowy ze skutkiem natychmiastowym zgodnie z pkt 6.5.
6. Zakończenie korzystania z Pojazdu
6.1. Umowa najmu wygasa z upływem terminu zakończenia Usługi carsharingu, wskazanego zgodnie z pkt 3.3.5.
6.2. Umowa najmu ulega rozwiązaniu z chwilą:
6.2.1. regularnego zakończenia korzystania z Pojazdu przez Użytkownika w sposób określony w pkt 6.3;
6.2.2. rozwiązania Umowy najmu przez Partnera ze skutkiem natychmiastowym w przypadkach i w trybie, o których mowa w pkt 6.5.
6.3. W celu regularnego zakończenia korzystania z Pojazdu Użytkownik jest zobowiązany do:
6.3.1. zaparkowania Pojazdu w tej samej lokalizacji (placu parkingowym), z której Pojazd odbierał rozpoczynając korzystanie z Usługi carsharingu;
6.3.2. umieszczenia kluczyka do Pojazdu w oznaczonym do tego celu schowku w Pojeździe;
6.3.3. zaciągnięcia lub uruchomienia hamulca ręcznego, wyłączenia świateł i zamknięcia wszystkich okien w Pojeździe;
6.3.4. naciśnięcia przycisku zakończenia wynajmu i zamknięcia auta w Aplikacji;
6.3.5. upewnienia się, że Pojazd został rzeczywiście zamknięty (pociągnięcie za klamkę w Pojeździe).
6.4. Do czasu regularnego zakończenia korzystania z Pojazdu lub w innych przypadkach rozwiązania lub wygaśnięcia Umowy najmu - fizycznego odzyskania posiadania Pojazdu przez Partnera, Użytkownik ponosi odpowiedzialność za Pojazd i korzystanie z niego, a także jest zobowiązany do uiszczania Opłat za korzystanie lub wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z Pojazdu (w zależności od okoliczności), a także Opłat karnych związanych z Pojazdem (w przypadkach, w których Użytkownik jest zobowiązany do ich uiszczania zgodnie z Umową najmu).
6.5. Partner jest uprawniony do rozwiązania Umowy najmu ze skutkiem natychmiastowym, w przypadku, gdy Użytkownik narusza Umowę najmu, chyba że takie naruszenie wynika z okoliczności za które Użytkownik nie odpowiada. W celu rozwiązania Umowy najmu w tym trybie Partner jest zobowiązany do zawiadomienia o tym Użytkownika za pośrednictwem poczty elektronicznej. Rozwiązanie będzie skuteczne również w przypadku dodatkowego zawiadomienia o rozwiązaniu Umowy najmu ze skutkiem natychmiastowym za pośrednictwem Aplikacji, telefonicznie podczas rejestrowanej rozmowy, poprzez wiadomość tekstową (SMS), osobiście lub na piśmie pod adresem wskazanym przy rejestracji Konta. Terminem skutecznego rozwiązania Umowy najmu jest chwila w której zawiadomienie doszło do Użytkownika w taki sposób, że mógł się zapoznać z jego treścią, niezależnie od kanału komunikacji.
6.6. Najpóźniej z chwilą wygaśnięcia Umowy najmu lub w terminie 24 godzin od chwili rozwiązania Umowy najmu ze skutkiem natychmiastowym zgodnie z pkt 6.5 powyżej, Użytkownik jest zobowiązany do zwrotu Pojazdu w stanie niepogorszonym z uwzględnieniem normalnego zużycia, w lokalizacji znajdującej się pod tym samym adresem, z którego Użytkownik odbierał Pojazd rozpoczynając korzystanie z Usługi carsharingu. W przypadku, gdy koniec terminu na zwrot Pojazdu przypada na czas poza godzinami pracy danego Partnera wskazanymi w Aplikacji, Użytkownik jest zobowiązany do zwrotu Pojazdu w najbliższym dniu, w którym zgodnie z tą informacją przypadają godziny pracy tego Partnera.
6.7. Użytkownik jest zobowiązany zwrócić Pojazd z takim samym stanem paliwa (energii elektrycznej – w przypadku Pojazdów elektrycznych), jak w chwili jego odbioru od Partnera przy rozpoczęciu korzystania z Usługi carsharingu. W przypadku, gdy stan paliwa (energii elektrycznej) w Pojeździe będzie niższy, Użytkownik jest zobowiązany do zwrotu Partnerowi kosztów paliwa (energii elektrycznej) niezbędnych do jego uzupełnienia do stanu wymaganego zgodnie ze zdaniem poprzednim oraz do uiszczenia na rzecz Partnera Opłaty karnej z tytułu konieczności uzupełnienia przez Partnera tego paliwa (energii elektrycznej).
6.8. Rozwiązanie lub wygaśnięcie Umowy najmu pozostaje bez wpływu na jakiekolwiek obowiązki Użytkownika związane z korzystaniem z Pojazdu także po takim rozwiązaniu lub wygaśnięciu Umowy najmu, aż do momentu zwrotu Pojazdu zgodnie z Umową najmu lub fizycznego odzyskania posiadania Pojazdu przez Partnera. Dotyczy to w szczególności obowiązku zwrotu Pojazdu Partnerowi zgodnie z Umową najmu (jeżeli jeszcze nie nastąpił), odpowiedzialności za Pojazd i sposób korzystania z niego (w tym za wszelkie opłaty, koszty, grzywny i kary), a także obowiązku zapłaty Opłat karnych i wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z Pojazdu po rozwiązaniu lub wygaśnięciu Umowy najmu.
7. Opłaty
7.1. Wysokość Opłat za korzystanie z Pojazdu określa Umowa najmu, w szczególności podsumowanie Rezerwacji, o którym mowa w pkt 3.3. O ile Warunki Partnera lub podsumowanie Rezerwacji nie stanowią inaczej, Opłata za korzystanie naliczana jest za każdą rozpoczętą minutę (w trakcie pierwszej doby od chwili pierwszego mobilnego otwarcia Pojazdu) a następnie – za każdą dobę począwszy od rozpoczęcia korzystania z Usługi carsharingu przez Użytkownika. Warunki Partnera mogą przewidywać inny sposób rozliczania Opłat za korzystanie, np. w odniesieniu do liczby przejechanych kilometrów.
7.2. W przypadku niezwrócenia Pojazdu z chwilą natychmiastowego rozwiązania Umowy najmu – Użytkownik jest zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z Pojazdu za pierwsze 24 godziny po rozwiązaniu Umowy najmu, w wysokości równej Opłacie za korzystanie, chyba, że Warunki Partnera stanowią inaczej.
7.3. W przypadku niezwrócenia Pojazdu najpóźniej z chwilą wygaśnięcia Umowy najmu lub w ciągu 24 godzin od natychmiastowego rozwiązania Umowy najmu – Użytkownik jest zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z Pojazdu, w wysokości 200% Opłaty za korzystanie, chyba, że Warunki Partnera stanowią inaczej.
7.4. Po zwrocie Pojazdu lub jego odbiorze przez Partnera (w przypadku, gdy Użytkownik nie zwróci Pojazdu sam), jednak nie później, niż w terminie wynikającym z przepisów podatkowych, Partner wystawi i prześle drogą elektroniczną na adres email Użytkownika (na co Użytkownik zawierając Umowę najmu wyraża zgodę) fakturę lub inny dokument księgowy z tytułu Opłat za korzystanie i, ewentualnie, Opłat karnych, wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z Pojazdu lub innych należności zgodnie z Umową najmu.
7.5. Użytkownik jest zobowiązany do uiszczenia Opłat karnych w wysokości i w przypadkach określonych w Umowie najmu. Jeżeli Warunki Partnera nie stanowią inaczej, podstawy obciążania Użytkownika Opłatami karnymi oraz ich wysokość określa Załącznik nr 1 do Regulaminu. Określenie w Umowie najmu Opłaty karnej nie wyłącza możliwości dochodzenia przez Partnera szkód spowodowanych niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem Umowy najmu w zakresie przenoszącym wysokość Opłaty karnej.
7.6. Użytkownik jest zobowiązany do zapłaty Opłat za korzystanie i Opłat karnych w sposób i w terminach uzgodnionych z Partnerem. W braku takich uzgodnień, Użytkownik jest zobowiązany do zapłaty Opłat za korzystanie i Opłat karnych (jeżeli występują) przelewem na rachunek bankowy Partnera, podany na fakturze, w terminie 14 dni od dnia przesłania Użytkownikowi faktury lub innego dokumentu księgowego.
7.7. Art. 7.6 stosuje się odpowiednio do obowiązku zwrotu przez Użytkownika uiszczonych przez Partnera kosztów, opłat i kar obciążających Użytkownika zgodnie z pkt 5.7 i pkt 8.3 oraz kosztów paliwa (energii elektrycznej) obciążających Użytkownika zgodnie z pkt 5.10.
7.8. W przypadku, gdy Użytkownik odda Pojazd z brakami w wyposażeniu, Partner jest uprawniony do żądania poniesionych przez siebie kosztów uzupełnienia wyposażenia Pojazdu, chyba, że braki w wyposażeniu wynikają z okoliczności, za które Użytkownik odpowiedzialności nie ponosi. Pkt 7.7 stosuje się odpowiednio.
8. Odpowiedzialność za Pojazd
8.1. W zakresie, w jakim do naprawienia danej szkody Partnerowi nie jest zobowiązany ubezpieczyciel lub osoba trzecia, Użytkownik ponosi odpowiedzialność za stan techniczny Pojazdu (w tym jego wyposażenie) oraz wszelkie uszkodzenia Pojazdu w okresie od chwili mobilnego otwarcia Pojazdu do chwili zwrotu Pojazdu Partnerowi lub fizycznego przejęcia posiadania Pojazdu przez Partnera po wygaśnięciu lub rozwiązaniu Umowy najmu.
8.2. W przypadku, gdy jest to niezbędne do dochodzenia przez Partnera roszczeń w stosunku do ubezpieczyciela, a związanych z kradzieżą, uszkodzeniem lub zniszczeniem Pojazdu w czasie świadczenia na rzecz Użytkownika Usługi carsharingu w stosunku do ubezpieczyciela lub osób trzecich, Użytkownik jest zobowiązany do przedłożenia wskazanych przez Partnera dokumentów lub złożenia wyjaśnień w zakresie wskazanym przez Partnera.
8.3. Użytkownik jest zobowiązany do zapłaty wszelkich opłat, kar lub grzywien związanych z korzystaniem z Pojazdu, w szczególności opłat za autostradę, za parkowanie na parkingach płatnych i za naruszenie przepisów ruchu drogowego. Użytkownik jest zobowiązany do zwolnienia Partnera z obowiązku zapłaty takich opłat, kar lub grzywien. Jeżeli Partner będzie sam zobowiązany do zapłaty takich opłat, kar lub grzywien, Użytkownik jest zobowiązany do zwrotu ich równowartości Partnerowi, niezależnie od tego, czy uiścił już Opłatę za korzystanie.
8.4. Partner odpowiada względem Użytkownika za szkody spowodowane przez Partnera wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy najmu, a także za wady Pojazdu na zasadach określonych w art. 664 § 1 Kodeksu cywilnego, chyba, że Użytkownik wiedział o wadach w chwili zawarcia Umowy najmu.
9. Postanowienia końcowe
9.1. Na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 12) ustawy o Prawach konsumenta, Użytkownikowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od Umowy najmu.
9.2. Umowa najmu zawierana jest w języku polskim.
9.3. Wszelkie umowy zawierane na podstawie niniejszych Ogólnych Warunków Carsharingu podlegają przepisom prawa polskiego, chyba, że bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa wskazują inaczej.
9.4. Reklamacje dotyczące Usługi carsharingu można składać do Partnera pisemnie lub z wykorzystaniem poczty elektronicznej pod adresami wskazanymi zgodnie z pkt 3.3.1, chyba, że Warunki Partnera stanowią inaczej.
9.5. Partner rozpatrzy reklamację dotyczącą Usług carsharingu w terminie 14 dni od dnia wpływu reklamacji do Partnera. Odpowiedź na reklamację Partner prześle na adres, z którego przesłano reklamację, chyba, że w treści reklamacji zostanie wskazany inny właściwy adres do korespondencji z nadawcą reklamacji.
9.6. Użytkownik posiada możliwość skorzystania z pozasądowych metod rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczenia, w tym:
9.6.1. zwrócenia się do stałego polubownego sądu konsumenckiego działającego przy Inspekcji Handlowej z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu wynikłego z zawartej umowy,
9.6.2. zwrócenia się do wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej z wnioskiem o wszczęcie postępowania mediacyjnego w sprawie polubownego zakończenia sporu między Użytkownikiem a Partnerem,
9.6.3. skorzystania z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).
9.7. Załącznik do Ogólnych Warunków Carsharingu stanowi Tabela Opłat karnych.