Retrospektywa 4L: francuski artysta Greg wykonał 14 wyjątkowych ilustracji

Przeżyj ponownie success story 4L dzięki 14 dziełom francuskiego ilustratora – Grega.

wyjątkowy hołd złożony kultowemu samochodowi

Ilustracja Grega - Renault 4 - Haute Couture

Renault 4L „Haute Couture” - 1963

Z okazji kampanii „Samochód dla kobiety”, setka R4 Super została przygotowana w stylu „Haute Couture”: czarne tło ze słomianą plecionką lub harmonijną szkocką kratą na drzwiach i klapie bagażnika, chromowane nakładki ozdobne i przypomnienie motywu na klapce nawiewu.

Kampania ta pozwoliła 6000 kobietom - kierowcom wypróbować 4R Super przez 48 godzin i sprawdzić zwrotność, wyjątkowy komfort, dużą pojemność bagażnika, duże pole widzenia oraz szybkość! 

Każda kobieta - kierowca mogła podzielić się swoimi uwagami, obserwacjami lub sugestiami, aby sporządzić typowy portret idealnego samochodu epoki.

Ilustracja Greg - Renault 4 - Plein Air

Renault 4L „Plein Air”- 1969

Samochód rekreacyjny, przeznaczony bardziej do przejażdżek wzdłuż plaży niż na dłuższe trasy,
Renault 4 Plein Air został wprowadzony do sprzedaży w maju 1968 roku i był produkowany w bardzo niewielkiej
liczbie egzemplarzy do kwietnia 1970 roku.

Był to torpedo ze składanym miękkim dachem wykonany przez firmę Sinpar, znaną już ze swoich adaptacji pojazdów 4-kołowych. 

Przód 4L, jak i otoczenie przedniej szyby zostało dopasowane do zaczepu składanego dachu. Klapa bagażnika została przecięta na pół, pozostawiając jedynie dolną część. Boki, drzwi i sztywny dach zostały usunięte, a nadwozie zostało wzmocnione po bokach.

Ilustracja Greg - Renault 4 - Cross

Renault 4L „Cross” - 1981

W roku 1974, Renault wzmacnia swoje kampanie promocyjne, rozpoczynając zawody Coupe de France Renault Cross Elf we współpracy z czasopismem specjalistycznym „Champion”.

Dyscyplina polegała na jak najbardziej ekonomicznej jeździe i dopuszczone zostały jedynie Renault 4 z oryginalnym silnikiem 4-cylindrowym i pojemności 845 cm3 z wyjątkiem instalacji układu wydechowego Devil.


Renault 4 Cross wyposażony był w ręczną skrzynię biegów z 4 przełożeniami oraz bębnowy układ hamulcowy na 4 kołach, aby odpowiedzieć na wymogi zawodów.

Zawody Coupe były bardzo atrakcyjne dla kierowców dzięki niskim kosztom uczestnictwa oraz perspektywie wysokiej nagrody: premia oraz Renault 5 Coupé!

Michel Duvernay został mistrzem Francji w 1981 roku!

Ilustracja Greg - Renault 4 Sixties

Renault 4 „Sixties” - 1985

Wydany w trzech kolorach (czerwonym, żółtym i niebieskim) i w ograniczonej liczbie 2000 egzemplarzy, stanowił limitowaną serię Sixties w hołdzie latom 60.

Opracowany na bazie modelu GTL, wyróżniał się dwoma szyberdachami z atermicznymi szybami oraz tapicerką z materiału w trzech kolorach, połączonego z czarnym skajem.

Osłona chłodnicy, zderzaki, klamki drzwi i lusterka wsteczne
były w kolorze czarnym matowym.

Ilustracja Greg - Renault 4 Darty

Renault 4 F4 „Darty” - 1986

Dzięki 300 kg ładowności, 2 m3 pojemności, wzmocnionym drążkom skrętnym w zawieszeniu tylnym, drzwiom tylnym - skrzydłowym i przeszklonym - otwieranym na lewo, aby ułatwić od strony chodnika dostęp do bagażnika, furgonetka była pełna zalet!

Pojazd wyróżniał się wybrzuszonym, zdejmowanym panelem, wystającym ponad dach. Pozwalał przewozić wysokie przedmioty, w tym żyrafę, jeśli wierzyć reklamom!

Ta klapa dachowa, będąca wyjątkiem Renault, znana pod nazwą „Girafon” zostanie wykorzystana w małym samochodzie dostawczym z lat 80/90: Express. 


Renault 4 Fourgonnette z dumą będzie nosić na 5 kontynentach kolory nieskończonej liczby rzemieślników, pracowników administracji i wielkich firm.

 

Ilustracja Greg - Renault 4 - 4L Trophy

Renault 4 „4L Trophy™”- 2020

Nigdy nie mieliśmy poważnych problemów z Renault 4, a młodzi w XXI wieku potwierdzają to, wybierając 4L Trophy™.

W organizowanych od 1998 roku zawodach bierze udział 1200 ekip studenckich, rywalizujących w rajdzie na orientację o długości 6 000 km z Paryża aż na południe Maroka.

4L pokonuje piasek i skały, a uczestnicy rajdu, będący jednocześnie pasjonatami, wykorzystują dostępne na pokładzie środki, aby ich pojazd dotrwał do końca podróży, a większość z nich ma już tysiące kilometrów na zegarze.

Niezawodnym modelom 4L, pomimo wielu lat na drogach, udaje się dotrzeć do bazy każdego wieczoru.

Jaki inny samochód byłby jeszcze zdolny to zrobić, 60 lat po premierze?

Ilustracja Greg - Renault 4 - Torpedo Sinpar

Renault 4 - „Torpedo SINPAR” - 1968

Renault 4 4x4 SINPAR (Société Industrielle de Production et d’Adaptation
Rhodanienne) wyróżnia się swoimi możliwościami w terenie, zachowując jednocześnie wysoki komfort i moc pojazdu seryjnego.

Duży prześwit, napęd na 4 niezależne koła oraz zawieszenie umożliwiające zmianę elastyczności i komfortu na najbardziej wymagających trasach i wyboistych nawierzchniach. Dzięki zastosowanej koncepcji, transformacja realizowana jest równie dobrze na wersji hatchback, jak i dostawczej, bez konieczności ograniczania przestrzeni użytkowej.


SINPAR zaproponował latem 1964 roku wersję Torpedo homologowaną przez Renault, cały czas z napędem na 4 koła, bez dachu i bocznej okładziny, ze składaną przednią szybą i wzmocnionymi bokami nadwozia, aby umożliwić 2 pasażerom wejście na pokład.

Najsłynniejszą wersją Torpedo SINPAR jest samochód wykorzystany w serialu telewizyjnym pod tytułem „Sky Fighters”.

 

Ilustracja Greg - Renault 4 administracja publiczna

Renault 4 „Administracja publiczna”

Furgonetce, która pojawiła się w październiku 1961 roku nie brak atutów: 300 kg ładowności, prawie 2 m3 pojemności, wzmocnione drążki skrętne w zawieszeniu tylnym, drzwi tylne - skrzydłowe i przeszklone - otwierane na lewo, aby ułatwić od strony chodnika dostęp do bagażnika.

Francuska poczta zrobiła z niej jeden ze swoich pierwszych samochodów firmowych o powierzchni ładunkowej wynoszącej 5,47 m3 i DEC 1050 kg. 
Pozbawiona tylnych bocznych szyb, klamek w drzwiach i miejsc siedzących z tyłu, była pomalowana na kolor 030, potocznie zwany „żółtym pocztowym”.


Żandarmeria Narodowa również zaadaptowała ten samochód ze względu na jego istotne zalety, ale również dlatego, że spełniał jedne z najważniejszych kryteriów specyfikacji przetargowej: „Wewnątrz powinna móc usiąść osoba w nakryciu głowy”.

Ponad 14 500 Renault 4 dołączyło do Żandarmerii Narodowej od 1962, aby służyć jako samochód patrolowy lub łącznikowy lub po prostu drugi samochód brygady.

Ilustracja Greg - Renault 4 - e-Plein Air

Renault 4 „e-Plein Air” - 2019

Ten wyjątkowy model był owocem współpracy między Renault Classic i Melun Rétro Passion, specjalisty w Renault 4, na wystawie Epoqu’Auto, gromadzącej najbardziej popularne samochody elektryczne.

„Dlaczego więc legendarny Renault 4 nie miałby być reprezentowany w tym trendzie?”

Zbudowany na bazie JP4, w wersji rekreacyjnej przypominającej Plein Air, w stylu bardziej nowoczesnym poprzez Design Renault, 4L przejął komponenty elektryczne Twizy, osiągając maksymalną prędkość około 85 km/h.

Ilustracja Greg - Renault 4 - Rallye Dakar

Renault 4 „Rallye Dakar™” - 1980

W 1969 roku, bracia Marreau chcieli ustanowić rekord przejazdu między Le Cap a Algierem (rekord ustanowiony w 1971 r. samochodem Renault 12 Gordini), i ruszyli w podróż rozpoznawczą na Saharę, w kabinie Renault 4.

Kilka lat później, właśnie na pokładzie Renault 4 znaleźli się na starcie rajdu nowego typu, wyścigu o długości wielu tysięcy kilometrów ze startem w Paryżu i metą w Dakarze. 

W roku 1980 zakończą rajd na 3. miejscu dzięki Renault 4 napędzanemu silnikiem Renault 5 Alpine GR2 i zbiornikowi o pojemności 140 litrów.

Rajd Paris Dakar™ stał się legendą, bracia Marreau bohaterami, natomiast zadziwiający Renault 4 symbolem rajdu, w którym amatorzy mogą pokonać zawodowe ekipy.

 

Ilustracja Greg - Renault 4 Seventies

Renault 4 „Seventies” - 1975

Dekoracja „Seventies” tego pojazdu została wykonana na bazie Renault
4 GTL .

Jest to dekoracja „stickers” według makiety Publicis i farby
w kolorze „różowym” przygotowanej przez Renault Classic.

Dekoracja ta została wykonana podczas zmiany konfiguracji Pub Renault
(dzisiaj Atelier Renault) mieszczącego się przy Champs Elysées w Paryżu, którego tematem
inauguracyjnym była reklama.

Ilustracja Greg - Renault 4 - Ziemia Ognista

Renault 4 „Ekspedycja Ziemia Ognista - Alaska” - 1965

W roku 1965, 4 paryżanki podjęły niesamowite wyzwanie: przejechać 40 000 km dzielące Ushuaïa na Ziemi Ognistej od Anchorage na Alasce, za kierownicą dwóch Renault 4 i przemierzyć cały kontynent amerykański w ciągu 4,5 miesiąca.

Przejechały więc od Przylądka Horn aż po skaliste oblodzone szczyty, przemierzając Andy, las amazoński oraz słoną pustynię Utah, wykazując solidność i zwinność Renault 4.

Ilustracja Greg - Renault 4 - Saline 4 fun

Renault 4 „Saline 4 fun” - 2011

W 2011 roku, Renault świętuje 50-lecie 4L natomiast Renault Classic łączy się z
Triplettes de Bonneville, aby wziąć udział, z 4L Fourgonnette z roku 1983,
w słynnym „Speed Week” na jeziorze Bonneville, w Stanach Zjednoczonych.

Przygotowany na bazie Renault 4 Fourgonnette, „Saline4Fun” został wyposażony w ekstremalnie obniżony prześwit, rurę wydechową wychodzącą poprzez przednie nadkole oraz … spadochron!

Skrzynia biegów została zaczerpnięta z Renault 21 Turbo i Renault 25 GTX, a podwozie wyposażono w specjalne zestawy jezdne (uchwyt piasty, zwrotnice, hamulce i zawieszenie). Posiadał również całe wyposażenie bezpieczeństwa wymagane przez amerykańskiego organizatora, które doprowadziło do podniesienia masy do około 780 kg.

Silnik z Renault 5 Turbo, przygotowany do osiągnięcia 285 KM i wstawiony do przedniej komory samochodu zastąpił oryginalny silnik.

Tak wyposażony, ze specjalnymi oponami Good Year Long Speed Racing, Saline4fun osiąga oficjalnie rekordową prędkość 237 km/h, czyli dwa razy więcej, niż prędkość oryginalnego modelu!

Ilustracja Greg - Renault 4 Clan - Byebye

Renault 4 Clan „Bye Bye” - 1992

W roku 1992, Renault 4 odchodzi w blasku wchodząc do produkcji serii limitowanej.

Renault opracowuje Renault 4 „Bye Bye” inspirowany modelem „Clan” i kończy produkcję, licząc do tyłu, tak jak liczony jest każdy samochód.

Każdy z samochodów wyposażono w specyficzną deskę rozdzielczą z tabliczką ponumerowaną od 1000 do 1.

Ilustracje ©greg2021. Kopiowanie zabronione.

dowiedz się więcej na temat urodzin 4L

Renault 4 - 60 lat

4L świętuje swoje 60-lecie!

zobacz kalendarz wydarzeń
Renault 4 - materiały wideo - 60 lat

Ikony 4L w materiałach wideo

zobacz 14 filmów